Klient z zagranicy chce kupić Wasz przedmiot?!


Wystawiliście na sprzedaż komputer, telefon lub konsolę do gier i nagle pojawia się klient proszący o wysyłkę za granicę. Prawdopodobieństwo, że trafiliście na oszusta jest duże, ale wierzę, że czasem warto zaryzykować, o ile zna się podstawowe zasady bezpieczeństwa. O tym właśnie jest ten artykuł.

W dniu, w którym wystawiłem mojego laptopa na sprzedaż, otrzymałem smsa z niemieckiego numeru +49 1520 7930698 o treści ”Czy nadal masz swój laptop na sprzedaż w serwisie OLX? Jeśli tak, skontaktuj się ze mną tylko na mój e-mail (horstfro2@gmail.com)”. Wiadomość z zagranicznego numeru, z prośbą o kontakt na zagranicznego maila była dla mnie już na początkowym etapie dziwna i podejrzana. Jeśli znalazł ktoś moje ogłoszenie na olx, to dlaczego pyta, czy nadal mam laptopa w serwisie olx oraz dlaczego nie skontaktowała się ze mną poprzez serwis?

Zdecydowałem się napisać wiadomość e-mail, potwierdzającą, że „tak”.

W odpowiedzi otrzymałem wiadomość:
„dzień dobry
Dziękuję za zwrócenie mi ostatniej ceny Laptopa, chciałbym poznać aktualny stan Laptopa i proszę o przesłanie zdjęć i specyfikacji.
Jestem zainteresowany kupnem laptopa dla mojej córki, która dziś wieczorem przyleci samolotem do Portugalii jako prezent urodzinowy. Ile kosztuje Laptop plus przesyłka do Portugalii Za pośrednictwem Poczty lub DHL.
Wolę dokonać płatności przelewem bankowym, pozwól, że uzyskam Twoje dane bankowe, aby dokonać płatności.
Jeśli to możliwe, możesz mi odpowiedzieć po angielsku.
Bo to mój trzeci rok w Polsce i wciąż uczę się polskiego.
Z wyrazami szacunku.
pan Fröhbrodt Horst.”


Postarałem się podejść do tematu z dystansem, ale i z otwartą głową, bez uprzedzeń, dlatego odpisałem:”
Dopiero dzisiaj wystawiłem laptopa na sprzedaż. W ogłoszeniu na olx są zarówno zdjęcia, jak i specyfikacja. W najbliższym czasie nie planowałem zmniejszać ceny. Przesyłkę mógłbym wysłać za pośrednictwem brokera współpracującego z DPD, GLS i UPS. Koszt przesyłki to około 100zł.
Staram się pisać bez błędów. Proszę tłumaczyć sobie wiadomości w translate.google.pl :)
Może chce Pan dokonać zakupu przez Allegro?
Trudno jest mi traktować Pana na poważnie. Mam wrażenie, że nie czytał Pan nawet mojego ogłoszenia z laptopem i nie wie Pan, w sprawie którego laptopa prowadzona jest rozmowa.
Poza tym, jeśli mieszka Pan w Polsce, to może Pan kupić komputer i sam wysłać go córce do Portugalii.”

„Klient” zapytał o cenę, jaką musi zapłacić, a ja odpowiedziałem, że na razie nie planuję zmniejszać ceny i że jest to 2000 zł + przesyłka.

W odpowiedzi otrzymałem wiadomość:
„Dzięki za wiadomość.
Zgodziłem się zapłacić 2150 zł za laptopa plus wysyłkę do Portugalii.
Oto adres dostawy w Portugalii.
Imię: Telmo Oliveira Kuhn
Nazwa ulicy: Rua Domingos Borges N8 4F
Miasto: Agualva
Kod pocztowy: 2735-351
Kraj: Portugalia
Tel: +351933433521

Płatności dokonam przelewem bankowym. Daj mi swoje dane bankowe, aby dokonać płatności:

==========

Pełne imię i nazwisko:

Tel:

==========

Nazwa banku:

Iban:

Bic:

===========

Mając nadzieję, że przeczytam od ciebie szybko,

Z wyrazami szacunku.”


Mimo dziwnie wyglądającej sytuacji postanowiłem spróbować i wysłałem tej osobie niezbędne dane, a on odpisał:

„Dziękuję, że do mnie wróciłeś.
Proszę dać mi 4 godziny na dokonanie płatności.
Bank powiadomi Cię o dokonaniu płatności.
Proszę przygotować się do wysłania paczki do mojej córki po otrzymaniu wpłaty.
Dziękuję.”

Dziś rano otrzymałem wiadomość z adresu „bankofmontreal@transfer-fund.com”, w którym „Bank of Montreal” wysłał mi potwierdzenie przelewu, z informacją:
„The Online Transfer Order From Bank of Montreal® Has Been Approved.

Welcome to Bank of Montreal Head Transfer Department ,Online Payment For All Seller Worldwide. We transfer money in 24-48hours immediately the shipment scan receipt is presented.

This acknowledgment sets forth certain terms upon which Mr. Fröhbrodt Horst has paid for the Laptop fee and has paid the Total Amount of 2150.00 zł Below-noted name and bank account there in Bank of Montreal ® Online Transfer.

*** TRANSACTION NUMBER : BOM3100573007KMS***

(Tutaj moje dane i odbiorcy. Tym razem numer odbiorcy był lekko zmieniony: +351933433522)

IMPORTANT NOTICE!!!

We have completed the procedure of the transfer of the full payment into your bank account, but note that you have to SHIP the item and send us the shipment tracking number and the scanned bill receipt of the shipment for confirmation, to finally deposit the full payment of your money into your Account immediately.

The transfer has been processed and approved and the funds have been debited to the buyer's account, but it will not be credited to your account until you SHIP the product and send the shipping tracking number including the scanned way bill receipt of the shipment to our shipment verification department of Bank of Montreal. So that we can be sure that the transaction will be safe and that it is not an attempt to cheat or scam, we are doing this to protect both the buyer and seller from fraud and the system is being used in compliance with the Consumer Protection Program (CPP).

You must go ahead now to SHIP your buyer's item and send the shipping tracking number to the Bank of Montreal within 24 to 48hours of receiving this CONFIRMATION EMAIL.

All transactions are being monitored by the FBI to ensure that there is no fraudulent activity.

Bank of Montreal, 1817-2021 All rights reserved.

We have introduced many ways by which these scams and frauds can be reduced in our daily transactions.

.... Designed To Serve You More Better !!!”


Tłumaczenie z Translatora Google wygląda następująco:

„WAŻNA UWAGA!!!

Zakończyliśmy procedurę przelewu pełnej płatności na Twoje konto bankowe, ale pamiętaj, że musisz WYSYŁAĆ przedmiot i przesłać nam numer śledzenia przesyłki oraz zeskanowany paragon za przesyłkę w celu potwierdzenia, aby ostatecznie wpłacić pełną płatność swoich pieniędzy na swoje Konto natychmiast.

Przelew został przetworzony i zatwierdzony, a środki zostały pobrane z konta kupującego, ale nie zostaną one zaksięgowane na Twoim koncie, dopóki nie wyślesz produktu i nie wyślesz numeru śledzenia przesyłki wraz ze zeskanowanym potwierdzeniem odbioru przesyłki do naszej przesyłki dział weryfikacji Bank of Montreal. Aby mieć pewność, że transakcja będzie bezpieczna i nie jest próbą oszustwa, robimy to, aby chronić zarówno kupującego, jak i sprzedającego przed oszustwami, a system jest używany zgodnie z Programem Ochrony Konsumentów (KPP).

Musisz teraz wysłać przedmiot kupującego i wysłać numer śledzenia przesyłki do Banku Montrealu w ciągu 24 do 48 godzin od otrzymania tego E-MAILA Z POTWIERDZENIEM.

Wszystkie transakcje są monitorowane przez FBI, aby upewnić się, że nie ma oszukańczych działań.

Bank of Montreal, 1817-2021 Wszelkie prawa zastrzeżone.

Wprowadziliśmy wiele sposobów na ograniczenie tych oszustw i oszustw w naszych codziennych transakcjach.”

Zacznę od tego, że nigdy nie spotkałem się z sytuacją, aby bank zabezpieczał w ten sposób jakąś transakcje, ale należy przede wszystkim zwrócić uwagę na to z jakiej domeny pochodzi wiadomość. W tym wypadku z „transfer-fund.com”.





Prawdopodobnie każdy bank wysyła wiadomości z domeny, na której jest postawiona jego strona internetowa. Prawdziwy Bank of Montreal znajduje się w witrynie bmo.com oraz wysyła wiadomości z e-maila „@bmo.com”.






No dobra. A co znajduje się w takim razie w witrynie „transfer-fund.com”?

W zasadzie to nic. Możemy zobaczyć, że została ona „zaparkowana bezpłatnie dzięki uprzejmości serwisu GoDaddy.com”. Oznacza to, że jej właściciel przekierował ją tak, aby mógł zarabiać na umieszczanych na niej reklamach.






Można też zwrócić uwagę na to, że strona ta nie ma wykupionego certyfikatu SSL i nie jest uznana za bezpieczną.








Później ten wspaniały Klient wysłał mi jeszcze potwierdzenie przelewu i prośbę bym jeszcze dziś wysłał komputer :)

Chciałem jeszcze podzielić się adresami IP z wiadomości otrzymywanych od tego oszusta. Większość z nich jest szyfrowana przez google (209.85.220.41) i nie da się poznać prawdziwego IP nadawcy maila. Nie jestem pewien natomiast tego IP: 52.100.209.202 - wiadomości podszywające się pod bank zostały wysłane z Outlooka. 


Podsumowując. Raczej nie sądzę, aby zgłaszanie na policję tego incydentu dało cokolwiek, ale obiecałem mu, że właściwi ludzie się o nim dowiedzą, dlatego też powstał ten artykuł. Wierzę, że uda mi się w ten sposób kogoś uchronić.


18 komentarzy:

  1. Dziękuję za opublikowanie tego artykułu. Gdybym natknął się niego wcześniej, prawdopodobnie nie padłbym ofiarą powyżej opisanej transakcji. Ja podszedłem do tego zbyt emocjonalnie, a tu potrzebna zimna głowa. Niestety po wysłaniu sprzętu( w moim przypadku aparatu fotograficznego), oszust próbował wyłudzić jeszcze pieniądze, życząc sobie wpłaty 1650 zł za pośrednictwem MoneyGram gdyż rzekomo dostał wiadomość z banku, że przelew nie może się powieść bo Bank podał, że limit przelewów międzynarodowych to 4000 zł. Właśnie, kiedy to piszę, otrzymałem maila wręcz ponaglającego z zapytaniem, dlaczego jeszcze nie dokonałem wpłaty. Wstyd mi, że tka dałem się podejść jak małe dziecko, ale postanowiłem zareagować na ten artykuł, aby przestrzec przed takimi transakcjami...

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję właśnie gościu jakiś dr Koch podał dokładnie te same dane przy sprzedaży telefonu. Dzięki tobie wiem że to oszustwo

    OdpowiedzUsuń
  3. Już uchroniłeś mnie np

    OdpowiedzUsuń
  4. Thanks, Grzegorz! I have also received offer to buy my gopro yesterday. It looked not serious right away. The guy even uses the same templates of text - about daughter in Portugal etc. So I googled and came across your post. So, now its clear its a scam and he approaches many people! Thanks once again, you saved me some time that I would waste on this mother f...ker! :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Greetings from Latvia!
    My sister just received completely same message from Dr. Koch asking to send her camera to Portugal.
    Dziękuję za wyjaśnienie!

    OdpowiedzUsuń
  6. Same, approached me (from Latvia)
    Thanks for the post! Still I wouldn't ship until I received money. But thanks for heads up what would be next for me!

    OdpowiedzUsuń
  7. Thank you, you saved someone from Croatia. I got same messages on Facebook marketplace from Dr. Kuhl Ulrich agreeing to pay 1000€ for laptop for his daughter in Portugal. I googled name of his daughter and luckily came across your article.

    OdpowiedzUsuń
  8. Dzięki za pomoc. Miałem dzisiaj taką sytuację i cieszę się, że znalazłem ten artykół.

    OdpowiedzUsuń
  9. prawie ta sama historia )))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wierzę, że udało się nie paść ofiarą oszustwa i że wszystko dobrze się skończyło :)

      Usuń